Chcąc poprawić wygląd swojego samochodu, najczęściej właściciele decydują się na polerowanie samochodu. Prace te wykonuje się zazwyczaj po przeszlifowaniu lakieru i reflektorów. Za pomocą szlifierki, frezu lub wiertarki usuwa się najpierw kilka mikronów lakieru, a następnie wyrównuje nierówności na poziomie mikro. Aby skutecznie wypolerować karoserię i reflektory, ważne jest dobranie odpowiednich narzędzi i wysokiej jakości polerek.
Istnieją dwa główne etapy polerowania: ścierny i ochronny. Pierwszy z nich dotyczy napraw drobnych usterek. Drugi to rodzaj konserwacji zapobiegawczej, pozwalającej na utrzymanie w doskonałym stanie powierzchni lakierniczej nadwozia, części wykonanych ze stali nierdzewnej i innych metali, szkła lub plastiku reflektorów. Polerowanie samochodu to proces wieloetapowy, w każdym etapie używa się innej tarczy polerskiej do wiertarki, szlifierki lub szlifierki kątowej. Ścieralność tarcz jest stopniowo redukowana. Na koniec możesz zostawić swój samochód z błyszczącą, lustrzaną powierzchnią.
Zaleca się użycie co najmniej sześciu różnych dysków.
Przy okazji, wiertarki i szlifierki często używane w naprawach samochodowych nie są najlepszymi narzędziami. Dlatego, jeśli nie ma innej możliwości, warto pamiętać, że nie należy polerować nimi reflektorów czy zderzaków.
Talerz oporowy to krążki o różnych średnicach, których jedna strona jest powierzchnią roboczą materiału, druga zaś miejscem mocowania do narzędzia roboczego: szlifierki, wiertarki, szlifierki. Mocuje się go za pomocą nici lub rzepów. Siły tarcia występujące podczas polerowania karoserii samochodowych dyktują, jakie powinny być tarcze polerskie. Temperatura polerowanej powierzchni nie może przekraczać 40°C, gdyż w przeciwnym razie może dojść do zmiany koloru i struktury powierzchni. To samo dotyczy elementów ze stali nierdzewnej. Przegrzania można uniknąć stosując specjalną maszynę polerską chłodzoną wodą lub, w przypadku obróbki na sucho, elastyczną tarczę diamentową do polerki kątowej o niskiej prędkości obrotowej (1300-1500 obr./min.).
Dyski te popularnie nazywane są „żółwiami” z powodu podobieństwa ich wzoru do skorupy gadów. Dyski występują w różnych średnicach, za klasyczne uważa się 100 mm. Tarcze do polerowania samochodów mają również różne ziarnistości, od 50 mm (najgrubsza ziarnistość) do 3000 i Buff (do metalu o wysokim połysku, szkła lub lakieru).
Specyfika tarcz elastycznych polega na tym, że w miękkiej matrycy (tworzywo sztuczne) osadzone są twarde materiały ścierne (ziarno diamentowe, którego wielkość cząstek mierzy się w mikronach). Ten typ
tarczy polerskiej może być stosowany praktycznie na każdej powierzchni (zobacz: 10 domowych sposobów…). Jedna tarcza może obsłużyć do 10 metrów kwadratowych, ponieważ obciążenie jest równomiernie rozłożone. Osprzęt do wiertarek, szlifierek i szlifierek kątowych jest dostępny w wersji twardej, średniej, miękkiej i wytłaczanej. Pęknięcia i odpryski są usuwane z karoserii za pomocą twardych.
Szlifierki średnie i miękkie nadają połysk lakierom, powierzchniom reflektorów lub elementom ze stali nierdzewnej.
Ściernice (i pasy ścierne) do polerowania szkła są dostępne w minimalnej twardości, natomiast ściernice o ostrych krawędziach są używane do polerowania prac wymagających dużego połysku. Twardość koła jest zwykle określana przez jego kolor: najwyższy to biały, średni (uważany za uniwersalny) to pomarańczowy, a miękki to czarny. Nie należy również zapominać o wyborze odpowiedniej pasty do polerowania karoserii. Niedopasowanie twardości ściernicy może spowodować uszkodzenie ściernicy lub obrabianego metalu, lakieru lub szkła.
Tarcze muszą być również wystarczająco elastyczne, lekkie i nie mogą przewodzić prądu. Materiał tarczy powinien być dobrany odpowiednio do powierzchni, która ma być poddana obróbce. Na przykład, jeden materiał jest wymagany dla stali nierdzewnej, inny dla farby. W większości przypadków najpopularniejsze są dyski filcowe. Niezależnie od rodzaju, filcowe tarcze polerskie do samochodów osobowych najlepiej stosować przy niskich prędkościach obrotowych (5-10 msec) szlifierek kątowych i wiertarek. Materiał szybko się brudzi, dlatego zaleca się przechowywanie go w czystym miejscu, zapakowanego np. w papier. Do różnych związków chemicznych należy stosować oddzielne dyski. Jeśli wymagają czyszczenia, można obracać tarcze pumeksem.